Бібліотека-філія с.Банилів-Підгірний

Бібліотека-філія №1 с.Банилів-Підгірний

У багатогранній виховній роботі читання та виховання молоді з допомогою книги є чи не найскладнішою і найголовнішою справою. Тому  між гімназією, шкільною бібліотекою і сільськими бібліотеками повинен бути нерозривний духовний і гармонійний зв’язок по вихованню нового покоління. А в практиці роботи Банилово-Підгірнівської гімназії – шкільна бібліотека та бібліотеки села стали культурно-освітніми центрами не лише навчального закладу, а й усього села.

Важливою складовою частиною роботи бібліотеки села Банилів-Підгірний є вивчення сучасного читача, його запитів, інтересів, уподобань. Тому пріоритетним напрямком діяльності бібліотек є щорічне дослідження запитів читачів. Наприклад, „Краща книга року”, „Які періодичні видання нам потрібні?”, „Спектр інформаційних запитів користувачів району та проблеми незадоволеного попиту”, „Незадоволений читацький попит на вітчизняну книжкову продукцію”. Аналіз анкетного опитування показав, що основною причиною, яка заважає задовольнити читацькі інтереси є відсутність нової літератури (особливо по шкільній програмі) та відсутність технічних засобів у бібліотеці. Читачі бажають мати можливість виходу в Інтернет, користуватись комп’ютерами. Підсумки анкетування враховуються при плануванні роботи на майбутній рік.

У практиці своєї роботи бібліотекарі Стратейчук В.О. та Коваль Т.П. застосовують різноманітні форми і методи індивідуальної роботи з читачами різних вікових груп. Найпоширенішою формою роботи є бесіди: при записі читачів до бібліотеки, при рекомендації та виборі книг, при поверненні книг, коли читач ділиться враженнями про прочитане.

Поглиблена індивідуальна робота з кожним читачем відображається в читацькому формулярі – це одне з основних джерел вивчення читачів та їх інтересів. З метою визначення розвитку інтересів читачів проводяться аналізи читацьких формулярів, які містять не тільки кількість прочитаних книг, а й якісну характеристику читання.

Ефективною формою роботи серед читачів-учнів є захист читацьких формулярів: окреслюється коло читання, виготовляється книжкова виставка, проводиться бібліографічний огляд літератури, а через деякий час найактивніші читачі захищають свої читацькі формуляри.

При бібліотеці працюють гуртки „Юні друзі книги”, де діти слідкують за поверненням книг користувачами, ремонтують їх, читають цікаві книжки, обговорюють на заняттях, роблять закладки для книг, пишуть списки боржників по класах і віддають вчителям для контролю, вивішують на „дошку пошани” списки боржників, які довго не повертають книги або порвали їх.

Бібліотекарі постійно вишукують нові можливості для того, щоб посіяти в душі кожної молодої людини жадобу до знань і бажання читати, і все це починається з дитячого садка, з першого класу. Разом з активом бібліотеки проводяться бібліотечні уроки, де розповідається про довідковий апарат книги, зміст та мету творів, вивчається робота із словниками, словниками-довідниками, знайомство з енциклопедичними виданнями та правилами пошуку інформації в них, вчаться працювати з тематичними картотеками, самостійно знаходити потрібну інформацію в систематичному та алфавітному каталогах.

Працівники бібліотеки постійно вивчають потреби своїх користувачів; виконують замовлення та допомагають у підборі матеріалу для написання творчих робіт, підготовки олімпіад,  іспитів тощо.

У становленні та розвитку особистості читачів , бібліотека опирається на допомогу гімназії та батьківської громадськості.  Батьки наших читачів є частими гостями в бібліотеці. На всі свята , що проводяться обов’язково запрошуються батьки. Велике зацікавлення серед батьків та учнів-читачів викликав конкурс „Від роду – до народу”, у якому взяли участь кращі читачі, окремі сім’ї – любителі друкованого слова. Тема конкурсу об’єднувала різноманітну програму: на першому плані  була розповідь кожної сім’ї ( а брало участь п’ять сімей ) про свій родовід, традиції села, розповідали легенди, інсценували художні твори. Переважали змагання знавців поезії, казкових героїв. Всі учасники конкурсу виявили непогані знання творчості письменників світової та української літератури, цікавих літературних фактів, фольклору.

Велика увага бібліотекарями приділяється роботі клубів за інтересами „Чомучки”, де відбуваються цікаві зустрічі малечі з героями книг і клубу „Краяни”, під час засідань якого вивчаються традиції, побут, історія рідного краю, а також організовуються зустрічі з цікавими та видатними людьми краю, такими як Гулей М.Т. – вчитель за фахом та поетеса за велінням серця, а ще й майстриня вишивки (її вироби демонструються на виставках, коли проводяться масові заходи).

Майже до кожного ювілею письменників проводяться літературні години, читацькі конференції, вечори книг. Організовується виставка, присвячена визначним та пам’ятним датам тижня. Так, бібліотекою села, шкільною бібліотекою, гімназійними класами – керівники БарановичВ.В., Гакман Л.В,  – було проведено цикл заходів „Люблю любити любов”, присвячений 100-річчю від дня народження буковинської письменниці Ірини Вільде. Проводилися читання та обговорення окремих оповідань та повістей по класах. Завершився цикл заходів проведенням вікторини по творчості І.Вільде.

Бібліотеки села Банилів-Підгірний провели читацьку конференцію „Лицар слова”, присвячену 90-річчю від дня народження М.Івасюка – поета, письменника, народознавця Буковини.

Значна увага приділяється вихованню у дітей поваги до Гімну, прапору, гербу незалежної України. У бібліотеці оформлені книжкові виставки, тематичні полиці: „Україна – рідний край”, „Ми родом з України”. З цією метою було проведено усний журнал „Українська національна символіка”, під час якого розповідалось не лише про сучасну символіку України, а й символічні знаки Київської Русі, велися розповіді про долю національного прапору, гімну,  гербу України; виконувались народні та аматорські пісні, вірші, які розкривали знання національних символів. На допомогу вчителям та учням з даного питання в бібліотеці оформлені тематичні папки, картотеки.

Традиційно, в березні кожного року, бібліотека організовує тиждень дитячої та юнацької книги. У цей період у гімназії та бібліотеках села проходять зустрічі з поетами, майстрами села, проводяться літературні ранки, бібліотечні уроки, вікторини, зустрічі в клубах за інтересами, конкурси дитячих малюнків, турніри кмітливих та винахідливих, ігри та інші.

Щороку, в квітні, разом із класними керівниками проводяться уроки-пам’яті, уроки-спогади; запрошуються на заходи очевидці трагедії, оформляються книжкові виставки „Дзвони Чорнобиля”.

До Дня Перемоги проводяться уроки подвигу, усні журнали, літературно-музичні композиції, виставки: „Ніхто не забутий, ніщо не забуте”, „Навіки в пам’яті народній” та інші.

Класним керівникам та вчителям завжди підбирається матеріал до свят: свято квітів, свято книги, свято Миколая, свято казки, свято матері, свято Букваря, свято мови та інші.

Бібліотека впроваджує в роботу активні форми – як групові, так й індивідуальні. Масові заходи сприяють розвитку читацьких інтересів, популяризації української книги. Так бібліотекою було проведено: літературно-музичне свято „Мадонна”, виставка-застереження до дня боротьби зі СНІДом, бенефіс читачів Косован М. та Череп’юк В., виставка-діалог „Дзвони Чорнобиля”, свята книги „Я книжка, я вам вірний друг”, „Диво, створене людиною”.

У гімназії та бібліотеках села багато років проводиться акція „ „Подаруй книгу бібліотеці”, в якій приймають участь школярі, випускники школи, вчителі, батьки та мешканці села. Під час цієї акції було подаровано чимало книг. А під час проведення щорічної акції „Живи, книго!” молодші учні пишуть казки, власноруч оформляють їх у книжечки. У рамках акції проходив конкурс „Книга своїми руками”, під час якого діти вивчають структуру книги, і  допомагають ремонтувати їх. Кращі зроблені книжечки сестрами Косован Маргарити і Тетяни – „Грибок” (з власними оповіданнями, віршами, казками і малюнками) і Влад Христини – „Мій буковинський край” приймали участь у республіканському конкурсі „Моя мала Батьківщина”. Ці роботи зайняли призові місця, учасникам вручені подарунки. Читачі бібліотеки також завжди приймають участь у щорічному конкурсі „Кращий читач року”.

Дуже велика увага приділяється роботі по охороні природи, навколишнього середовища. У виконанні цього важливого завдання значна роль належить бібліотекам, які активно приймають участь у вихованні у дітей почуття поваги до природи, розуміння її краси та гармонії. Здійснюється ця робота шляхом систематичної та цілеспрямованої пропаганди серед широкого кола читачів літератури про охорону природи та використання місцевих природних ресурсів. В бібліотеках села організовані кутки охорони природи, де оформлені постійно діючі книжкові виставки „Знай, люби та оберігай природу свого краю” та інші.

Тут представлені папки з газетними матеріалами „Заповітні місця села Банилів-Підгірний”. Під час місячника пропаганди літератури, присвяченому Всесвітньому дню охорони навколишнього середовища, який відзначається 5 червня, проводиться цикл заходів: члени клубу „Водограй”, який діє при Банилово-Підгірнівській гімназії, та читачі бібліотеки приймають активну участь у благоустрої та озелененні села. Бібліотекарі урізноманітнюють і форми пропаганди літератури – завжди підключаються до роботи клубу „Водограй”, проводять разом засідання та масові заходи, які фіксують члени фотогуртка „Фокус”, який також діє при гімназії. Організовуються зустрічі з працівниками лісу, читацькі конференції, уроки доброти, уроки духовності, огляди літератури та інші. Кожний захід готують бібліотекарі спільно з членами клубу – підбирають варіанти масового заходу. Активну участь беруть вчителі, молодь, діти, батьки та жителі села.

Бібліотека бере активну участь в організації предметних тижнів. Зокрема, організовані книжкові виставки „Про математику і великих математиків”, „Мово рідна, слово рідне”, „Цікава астрономія”, „Сучасна фізика” та інші. А під час проведення тижня екології з учнями 5-7 класів проведено бліц-турнір „Що ти знаєш про свій край”; бесіди за круглим столом „Зелене диво планети Земля”, „Червона книга України”, „Заповітні місця нашого села”.

Знайомство з новою літературою на допомогу шкільній програмі відбувається під час відкритих переглядів літератури, днів нової книги, днів інформації „Твій друг – книга”, „Твій друг – словник”, „В країну знань”, „У країні цікавих уроків”, біля постійно діючих тематичних полиць та книжкових виставок „Знайомтесь – новинки”, „На хвилинку зупинись – нові книги подивись”, „Природа навколо нас”.

Згідно з планом роботи проводяться уроки ввічливості, уроки милосердя, уроки духовності, турніри, змагання ерудитів біля книжкових виставок, літературні свята, інсценізовані уривки з літературних творів, таких як: „Катерина” (Т.Шевченко), „Маруся Чурай”, „Баба Параска та баба Палажка”, „Кайдашева сім’я” (І.Нечуя-Левицького). У проведенні таких заходів значне місце відводиться естетичним факторам: іграм, змаганням, вікторинам. Це не залишає дітей байдужими, заохочує їх краще знати про добре та прекрасне, про правила культури поведінки людей.

Бібліотеки та освіта – це поняття одного роду. Як і навчальні заклади, бібліотеки поширюють ідеї, сприяють розвитку допитливості, заохочують людей до пізнання нового, дають змогу кожній особистості виробити своє ставлення до того чи іншого питання, отримати загальні та професійні знання. Бібліотекарі докладають максимум зусиль до втілення цих цілей у життя. Головне завдання – щоб ні один читач не вийшов з бібліотеки без потрібної йому інформації.

Фото013 Фото092 Фото029 Фото039 Фото088 Фото093 Фото101 Фото128 Фото130 Фото144 Фото155 Фото161 Фото162 Фото165

Вгору